DE IDEALE VIS OM TE COMBINEREN. 

Pangasius op tafel

december 22, 2017 | Nieuws | No Comments

Het valt niet altijd mee om iedere dag een gezonde maaltijd op tafel te zetten die iedereen in het huishouden lust. En dan ook nog dagelijks te variëren met vlees, vis, groenten, aardappels, rijst of pasta.

Mijn gezin bestaat uit drie kinderen in de leeftijden 8, 7 en 5 jaar. Drie fans van de bekende P’s : patat, pannenkoeken, pizza en poffertjes. En mijn man die een groot maar kritisch liefhebber is van lekker eten. Ikzelf eet geen vlees maar wel vis. Kortom: twee keer per week staan mijn man of ik (soms samen) in de bekende supermarkten ons hoofd te breken over de vraag: wat gaan we eten?

Verantwoord

In ieder geval zetten wij een keer per week vis op het menu. Lekkerbekjes, kibbeling en vissticks worden met groot enthousiasme ontvangen door onze kinderen. Een gebakken stukje zalm wordt al lastiger en een haring zorgt voor ontzette gezichten. ‘Voedselmishandeling’ bedacht mijn 8-jarige  zoon toen we hem een haring aanboden. Hij at het verplichtte proefhapje met een vies gezicht.

Toen ik op een dappere dag twee zakken pangasiusfilet meenam uit de vriezer keek mijn man kritisch. “Vervuilde vis!” dacht hij. Blij schudde ik mijn hoofd. “Nee, een gezonde keuze die voldoet aan alle eisen voor gezonde kweek!” antwoordde ik, terwijl ik op de zakken wees waarop stond dat ik zojuist een verantwoorde vis gekocht had.

De Panga lag ruim een week in de vriezer. En ik keek er al dagen fronsend naar. Want, het moet gezegd, ik ben geen creatieve kok. Op de 9e dag trok een receptenkaartje bij de groenteafdeling in de supermarkt mijn aandacht: gebakken vis met groenten en kerriesaus.

De kabeljauw in het recept verving ik door pangasiusfilet en de kerriesaus voor een potje curry. Verder bedacht ik er nog boontjes bij (die moesten namelijk op) en omdat het me ineens leuk leek voegde ik pompoenblokjes toe.

Eerst de vis in olijfolie bakken, stond er. Tijdens het bakken viel mij op dat er veel vocht vrij kwam waardoor het bakken eerder koken leek. Stap 2 in het recept vroeg mij om de groenten toe te voegen. Maar omdat de panga redelijk veel visvocht losliet, eerst de pan afgegoten en daarna de groenten en het potje curry toegevoegd. Ondertussen kookte de rijst. Bij het omscheppen van de groentevissaus merkte ik dat je de vis kort moet bakken. Anders valt zij  in veel kleine deeltjes uit elkaar.

“Wat is DAT?” wilde mijn kritische 7-jarige dochter weten. “Panga, groenten, curry en rijst,” antwoordde ik zonnig.

Ik zal niet doen alsof mijn schatjes die avond vol plezier hun bord leegaten, maar wat ik hen opschepte aten ze op. De smaak van het gerecht was best lekker. Het smaakte niet zo typisch naar vis als sommige andere soorten en dat maakte denk ik ook dat mijn kinderen niet al te veel klaagden.

Tot zover mijn eigen ervaring. Ik was nu ook erg benieuwd naar de ervaring van andere gezinnen.

Bewuste levensstijl

Lolkje van der Kooij, moeder in een gezellig, sportief en creatief gezin met drie kinderen is bewust bezig met gezond eten. Lolkje is enkele jaren geleden ernstig ziek geweest en sindsdien eet zij geen suikers, maar gezonde biologische producten en veel groente. Lolkje besteedt veel tijd en aandacht aan het eten. Zij bakt vaak haar eigen brood en taarten zodat zij ongezonde ingrediënten kan vervangen door gezonde. Suiker kan bijvoorbeeld prima vervangen worden door vijgen. Lolkje vindt het belangrijk dat kinderen zoveel mogelijk soorten eten aangeboden krijgen. “Als je je kind veel soorten eten leert kennen dan geef je dat mee voor later.”  Lolkje is getrouwd met Joost. Beide werken buitenshuis, Joost is veel op reis voor zijn werk. Hun kinderen zijn 8, 5 en 3 jaar oud. De oudste zit op hockey, de jongste twee zitten op gym. Lolkje loopt ongeveer 40 kilometer hard per week.

Lolkje: “Wij eten regelmatig vis en ik heb altijd Pangasius gebruikt in mijn recepten. Gewoon, omdat het een goede vis is die neutraal smaakt. Bovendien is het betaalbaar.  Ik heb natuurlijk ook negatieve berichten gehoord en gelezen over de panga. Maar ik weet dat geen enkele vis Nederland binnenkomt als die niet voldoet aan voedselveiligheids- en kwaliteitsnormen. “

Prijs en kwaliteit

Lolkje werkte jarenlang voor een visimporteur in Nederland. “  Wij importeerden veel vis uit het buitenland. Verontreinigde vis die volgespoten zou zijn met hormonen komt Nederland gewoon niet in. Ik weet dat visimporteurs echt kijken naar de kwaliteit van hun product. Kwaliteit en betaalbaarheid zijn belangrijk, daar vraagt de markt om.”

Haar kinderen zijn kritische eters met een voorkeur voor gerechten die met de P beginnen. “Ik hou daar wel een beetje rekening mee natuurlijk. De P staat bij ons ook op het menu. Maar gezonde maaltijden hebben de overhand. En dan is Panga een prima vis. Omdat ze dat lusten. “ Een favoriet recept? “Nou ja,” antwoordt Lolkje als ik daarom vraag: “Echt favoriet is bij mij een Indiase viscurry, maar mijn kinderen houden meer van vis met een dakje: de panga met wat olijfolie in een ovenschaal leggen. Daaroverheen een mengsel van broodkruim, peterselie en knoflook. Een half uurtje op 200 graden in de oven en serveren met zelfgebakken brood , aardappelpuree of rijst.“

Sport en gezond eten

Ook Dieuwke en haar partner Dennis eten bewust. Samen hebben zij twee kinderen van 6 en 3 jaar. Dennis is een ex-profvoetballer en momenteel trainer van het beloftenelftal bij een eredivisieclub. Dennis: “ Ik ben natuurlijk geen voedingexpert dus ik kan geen advies geven over gezond eten. Maar mij is door onze voedingadviseurs altijd verteld dat we regelmatig vis moeten eten. Alle vis is gezond. Ik eet zeker ook panga. Het liefst als kibbeling.” Dennis  en Dieuwke eten bewust gevarieerd en gezond. “Als we een dagje patat hebben dan eten we de dagen daarna veel groenten. Als je, zoals Dennis, veel sport dan moet je ook wel echt om je voeding denken. Dennis eet bijvoorbeeld bijna nooit of helemaal nooit chips ’s avonds. ” Dieuwke eet volledig vegetarisch. “Maar ik maak wel vis en vlees voor Dennis en de kinderen.”

Thuis of uit eten?

Lolkje neemt de vis het liefst mee naar huis om het daar zelf klaar te maken. En Dieuwke haalt ook vis bij de kraam om mee te nemen. Dennis eet in de pauze soms een visje in een viszaak. “Tegenover het stadion is ook een goede viszaak dus dan is de verleiding wel groot.”

Mijn man en ik eten regelmatig met de kinderen een visje bij de viszaak, vaak als menu en soms als tussendoortje.

Martine, moeder van twee dochters van 11 en 7 jaar eet graag vis buiten de deur. “Panga? zegt ze enthousiast als ik haar daar naar vraag, “Heerlijk! Ik kom regelmatig in een sushirestaurant. Kan ik iedereen aanraden!” Op mijn vraag of de sushi ook van pangasius gemaakt wordt knikt ze vol overtuiging. “Ja hoor. Van pangasius en allerlei andere vissoorten!”

Vis in cijfers

De jaarcijfers 2014 van het Nederlands Visbureau laten zien dat ongeveer twee keer zoveel vis, gekocht bij een viskraam of viszaak, thuis opgegeten wordt ten opzichte van vis die in de zaak of bij de kraam opgegeten wordt. Welgestelde gezinnen en tweeverdieners eten iets vaker vis dan gezinnen met een beperkter inkomen en alleenstaanden.

De meeste mensen eten vis omdat ze het lekker vinden en omdat het gezond is. Een kleine groep consumenten eet vis omdat andere gezinsleden het graag eten.

De meeste consumenten vinden vis een duur product. Dat maakt dat vis minder vaak gegeten wordt dan bijvoorbeeld vlees of vleesvervangers.

Het Nederlands visbureau geeft als aanbeveling aan visondernemers mee om de prijs en de beleving van de prijs ( de ‘prijsperceptie’) mee te nemen in hun marketing. En om meerdere soorten toegankelijke vis aan te bieden.

De meest gekochte en meest toegankelijke vis is kibbeling.

Panga of kabeljauw

Bert van Dijk, eigenaar van een viszaak in Leeuwarden biedt twee soorten kibbeling aan: gemaakt van panga of gemaakt van kabeljauw. De panga-kibbeling is goedkoper dan de kabeljauw-kibbeling.

Op een zonnige zaterdag in oktober neem ik mijn man, onze drie kinderen en twee vriendinnetjes mee naar de viszaak van Bert.

We zoeken een tafel uit in een rustige hoek van de zaak en ik bestel twee porties panga- kibbeling, twee porties kabeljauw-kibbeling, een panga-lekkerbek en een kabeljauw-lekkerbek.

Met de kok spreek ik af dat hij in alle panga-producten een vorkje zet. In de kabeljauw producten doet hij dat niet.

Alle gezinsleden behalve ik eten dus ‘blind’ panga of kabeljauw.

Drie van de kinderen vinden de panga-kibbeling het lekkerst. Een van de kinderen vindt alle vis vies en vraagt een broodje met kaas. Een van de kinderen vindt de kabeljauw het meest lekker.

Mijn man vindt de kabeljauw het lekkerst.

Ik vind de panga zachter van binnen. De kabeljauw heeft meer ‘bite’. De smaak van panga is ook neutraler dan die van de kabeljauw.

De kabeljauw smaakt meer naar vis.

Maar de prijs ligt ook ver uit elkaar: de panga is , vooral met een gezin beter betaalbaar dan de kabeljauw.

Kortom: de kinderen eten het liefst de neutrale en zachtere pangasius terwijl mijn man en ik samen met één van de kinderen kiezen voor de kabeljauw.

Terug naar onze eigen tafel

Het blijft moeilijk om iedere dag een gezonde maaltijd op tafel te zetten die iedereen lust. Vooral als je je kinderen veel soorten eten wilt aanbieden waaronder vis.

Wat ik in ieder geval geleerd heb tijdens mijn korte onderzoek naar de panga vanuit het gezichtspunt van de consument is, dat het voor kinderen en dus voor gezinnen een betaalbare en toegankelijke vis is.

Soms blijkt variatie gemakkelijker dan ik dacht.

0 reacties